In tijden van afstand

Veerkracht in woelige tijden

De Coronatijd duurt nu bijna 3 maanden. We zijn een beetje gewend, wellicht door weerstand heen, aan hoe het nu is. Ook komt er weer meer op gang: scholen, sporten buiten, kappers en vanaf maandag horeca. Wat heeft deze periode jou gebracht? Rust, bezinning, nieuwe creativiteit, verdieping van relaties? Of heeft het je juist gekost? Stap voor stap kunnen we weer wat meer. Voor de een een verademing voor de ander (nog) wankele stappen, wellicht met beperkingen of doordat de afgelopen periode veel heeft opgeschud. Velen van ons zijn juist nu in onze patronen getriggerd. Ieder op een eigen manier: door beperkingen, door verlies, door het gemis van contact, de ander door “op elkaars lip” in huis te zitten. Ook ik ben weer uitgedaagd geweest om bij mezelf te blijven en niet mee te gaan in de stoom van het vele online en ook weer echt in het hier-en-nu te blijven. Waar heeft het jou in geraakt? En hoe neem je, wat de afgelopen periode je heeft gebracht, met je mee? Wil je ermee aan de slag om verfrist en geinspireerd de komende tijd in te gaan? Ik kijk uit naar je bericht!

5 Tips ter versterking van je veerkracht

Deze tijd is voor velen van ons woelig geweest. Wij hebben allemaal op onze eigen manier veerkracht nodig en nodig gehad. Doe je voordeel met deze 5 tips!

  1. Onderneem actie. Ga alleen met problemen aan de slag die belangrijk voor je zijn. Kies doelen die jouw leven zin geven. En neem de touwtjes in handen!
  2. Kies voor de zonnige kant. We hebben allemaal negatieve overtuigingen en gedachtes. Je bent er misschien in gaan geloven, maar het is niet de waarheid. Hecht niet te veel waarde aan die gedachtes en kies voor gedachtes en interpretaties die je versterken, blij maken en inspireren.
  3. Voel je onderdeel – Ubuntu. Goede relaties met familie, vrienden en collega’s kunnen je door moeilijke tijden heen helpen: sociale steun is een van de belangrijkste beschermende factoren. Voel je verbonden en vraag hulp. Woensdag 27 mei was er een mooie online-sessie van Phoenix over dit onderwerp: https://www.phoenixopleidingen.nl/ons-aanbod/online-ochtendsessies/
  4. Kijk of je iets kunt leren van je ervaringen. Veel mensen zeggen dat intense gebeurtenissen dat ze ook iets opleveren: een gevoel van kracht, meer zelfwaardering, een spiritueel gevoel of grotere waardering voor de kleine dingen in het leven. Wat ook een gevoel van kracht kan geven: mensen helpen die in dezelfde situatie zitten. Zo geef je betekenis en zin aan je leven.
  5. Blijf in het hier-en-nu. Vaak zijn we met onze aandacht bij allerlei toekomstscenario’s, waar veel energie in gaat zitten. Plan niet te veel vooruit. Stap voor stap. We weten nog niet hoe het allemaal loopt. Laat het denken rusten en ervaar wat er nu is. Dat geeft ontspanning, misschien zelfs dankbaarheid, en vernieuwde creativiteit. En zo kan je ook weer beter omgaan met alles wat komt.

Wat is het effect van weken, maanden afstand houden?

Dat aanraking belangrijk is, komt steeds meer in de aandacht. Op scholen doen kinderen aanraakspelletjes, misschien ken je het “pizza bakken” op elkaars rug, wat de verbinding tussen de kinderen versterkt en pesten vermindert. Ook is er het bekende onderzoek van Harlow met de resusaapjes die de voorkeur gaven aan de aanraking van een zachte moeder boven voedsel! Aanraking geeft een gevoel van geborgenheid, veiligheid. Hoe werkt dat dan nu in deze tijd?

Gelukkig kunnen we verbinding houden via digitale middelen of beperkt contact op afstand. We worden creatief en zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Aanraking is beperkt tot enkelen uit onze omgeving, je partner, gezin, je huisdier(en). Pups en kittens hebben nog nooit zo snel een nieuw huis gevonden. En het is anders. De afstand tussen mensen is letterlijk voelbaar. Met mijn hoofd weet ik dat het goed is, we houden vanuit liefde afstand, met mijn hart maak ik verbinding, maar mijn lichaam geeft een andere boodschap, ook door het constant alert zijn. Het voelt letterlijk afstandelijk, alsof ik boos ben, ontwijk of de ander niet moet. We gaan met elkaar om in vormen die uitdrukken dat de ander of wijzelf een potentieel gevaar zijn. Nonverbaal is 55% van de totale communicatie leggen we in de communicatietraining uit. De tegenstrijdigheid van deze signalen heeft voor ieder een ander effect.

Rouw
Esther Perel schreef een artikel over hoe relaties nu verschuiven in deze tijd en het ook een periode van rouw is. Dat voelde ik gisteren heel sterk, toen we waren na lange tijd op 2 m afstand bij mijn moeder in de achtertuin waren. We hebben gewacht tot we echt niet meer verkouden waren. Geen kus of knuffel. Opletten om afstand te houden, ook voor onze meiden. Het naarst vind ik wel weggaan zonder kus of knuffel. Leeg, afstandelijk. Een handkus. En zwaaien als we wegfietsen. Een dubbel gevoel. Fijn om elkaar weer te zien en tegelijkertijd raakt het me in verdriet en gemis. Ook rouw om andere dierbaren niet vast te kunnen pakken, rouwen om berichten over opnames, rouwen om beperking van contacten en samen zijn, rouwen om mijn vrijheid die beperkt is in mijn doen en laten, rouwen om het feit dat ik mijn werk niet kan doen zoals ik dat graag doe, mijn groepen niet kan begeleiden. En ja ik ben blij met de digitale middelen die mogelijkheden geven, onze gezondheid, ons heerlijke gezin, ons fijne huis en tuin.

Mogelijkheden
Sommigen schakelen snel naar nieuwe mogelijkheden, anderen hebben er meer tijd voor nodig of zien ze niet. Waar velen snel online gingen, voelde ik me geremd. Waar persoonlijk en nabijheid zo onderdeel is van mijn werk, was ik zoekende naar mijn vorm, naast thuis aanwezig zijn en school ondersteunen waar ik kon. De veelheid aan schermen trokken mijn energie weg. Een enkele zoom-sessie of een variant was fijn om contact te maken, maar er echt mee begeleiden voelde voor mij niet fijn. Ook online opstellen, werkt voor mij toch echt anders. Wandelen op 1.5 m geeft minder veiligheid om echt de diepte met iemand in te kunnen gaan en emoties toe te laten als dat van toepassing is. Gelukkig voelde ik dat ik met een telefonische sessie ook dichtbij kon komen en de ander kon “aanraken”. Ook borrelen er nieuwe ideeen om samen met mijn collega Bas de Kruyff van Anker & Kompas een summerschool aan te bieden.

Welke weg ga jij en hoe blijf je geinspireerd?
Iedereen heeft een eigen strategie om deze periode door te gaan. De een geniet van de rust, de andere werkt nog harder. Voor weer een ander is het volhouden en uitzitten. De een laat de gevoelens die opkomen toe – zakt er misschien zelfs in weg of gaat weer verder, de ander parkeert ze. Of maakt juist gebruik van nieuwe mogelijkheen. En waarschijnlijk heeft ieder zo zijn of haar eigen mix of meandered pad.
Na bezinning, mijn patronen tegenkomen en aangaan, overgave aan hoe het nu is en naar nieuwe mogelijkheden kijken, krijg ik weer meer ruimte. Nu onderwijs vanuit school in nieuwe vormen loopt en ik daar school minder ondersteuning in bied, en verkoudheidjes nu echt voorbij zijn, heb ik vandaag weer een sessie gewoon hier in mijn praktijk, op 2m afstand, begeleid. Heerlijk om, met wat aanpassingen, weer zo vertrouwd te kunnen werken. Dat inspireert me ook weer. Met mensen werken, kunnen begeleiden, juist ook in deze tijd.

Pasen: vasten, bezinnen, kruisiging en opstaan uit de dood
Dit weekend is het Paasweekend. Pasen dat vooraf wordt gegaan door vasten na Carnaval, bezinnen. Ik hoorde al het vergelijk met deze 40 dagen en quarantaine. In “quarantaine” zit “quarante” het franse woord voor 40. De term stamt uit de tijd dat in de 14e eeuw schepen verplicht 40 dagen in de haven bleven liggen, met bemanning aan boord, ter vermindering van verspreiding van een infectie. Nu donderdag is het Witte donderdag met het laaste avondmaal, gevolgd door de Kruisiging op Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en opstaan uit de dood op Paaszondag. Misschien ervaar jij het anders. Ik vind het bijzonder hoe de symboliek past bij de periode waar we nu doorheen gaan.


Blog 28 maart 2020:  Tot mezelf komen

In de hectiek van alles dat nu speelt en zorgen om dierbaren, er niet heen kunnen om een knuffel te geven, even bij mezelf komen met tekenen. Tree of Life ❤️Virtuele knuffel van hier ✨


Blog 23 maart 2020:  Vertrouwen, kracht, wijsheid, liefde, verbinding

De versterkende boodschappen die rondgaan zijn zo mooi. Dat wil ik jullie ook graag meegeven.

Houd je hart open,
maak contact met een diep vertrouwen,
voel je angst en voel vooral de liefde die in deze angst zit,
de liefde voor je dierbaren,
de liefde voor jezelf,
de liefde voor de wereld,
de liefde voor datgene wat je graag professioneel of persoonlijk in de wereld wilt (voort)zetten.

Deze transformatie gooit van alles overhoop en zie vooral ook al het moois dat het brengt;
de saamhorigheid, de liefdevolle initiatieven, de verbetering voor de aarde, de bezinning, de bewustwording van mensen.
Voed je daarmee, dan blijft het makkelijker om te vertrouwen.

En tuurlijk wees ook wijs, houd rekening met elkaar, met de landelijke afspraken, blijf zoeken naar nieuwe vormen die nu passen.

Misschien is het nog niet allemaal duidelijk wat het gaat brengen en zie je het als een zwart gat. Blijf kijken en zie ook (misschien nog kleine) sprankelingen, lichtpuntjes. Het zal het niet meer als vanouds worden, als dat gebeurt lopen we de transformatie mis.

Ik heb het idee dat ik niet zo’n schrijver ben. Ook nu wil ik jullie graag dingen blijven doorgeven. Wellicht nu voor mij de tijd om deze kant te ontwikkelen of het op deze manier te doen en ook hierin te vertrouwen dat het aankomt bij jullie.

Ook in mijn werkvormen blijf ik zoeken naar nieuwe vormen. Ik ben misschien niet zo snel als anderen die meteen digitaal aan de slag gaan. Ik ben een mens van ervaring, dingen doorvoelen. Mijn vorm komt. Ook al ben ik van het persoonlijke contact en de nabijheid, ook in telefonische sessies merk ik dat ik dat over kan brengen, mensen kan aanraken zonder dat fysiek dichtbij te zijn.

Ook mijn systemische werk gaat door, misschien niet opstellingen in groepen zoals ik dat voorheen deed. Wel individueel en ik kan het combineren met mijn manier van werken met visualisaties. Ook dat is een krachtige helende manier. Laat me weten als ik iets voor je kan doen, of als je samen over je vraagstuk wilt sparren en wat ik daarin voor je kan betekenen. Ik kijk uit naar je bericht.


Blog 20 maart 2020:  Hoe is het met je in deze woelige tijd?

Hoe is het met je in deze rare tijd? Lukt het je om tot rust te komen of ben je druk met alles wat er nu speelt? Ik vind het zo mooi dat naast de onrust en zorgen ook saamhorigheid ontstaat, mensen die zich inzetten voor elkaar, creativiteit stroomt, alternatieven worden gevonden, nieuwe waardering voor vitale functies. Ik geniet van de humor die we juist nu ook zo nodig hebben en voor onstpanning zorgt. Ik voel zo het verzoek om pas op de plaats te maken, de vraag om te bezinnen en de verbinding met onszelf te versterkenen.

Het is zoeken in hoe werk voort te zetten. Ik voel dat ook zo, persoonlijk contact en nabijheid is zo onderdeel van mijn begeleiding. Welke vorm past nu in deze omstandigheden bij mij? Het is de kunst om ook nu bij jezelf – ik bij mijzelf te blijven en in een voor mij passende vorm. Ik voel de snelheid en druk van blogsschrijven en digitale vormen ontwikkelen. Hoe kan ik, naast dat ik school ondersteun in de nieuwe vormen, dingen blijven doorgeven? Ik merkte hoe gaar ik gister was na veel beelscherm. Na het eten ben ik gaan hardlopen. Ik voelde me ontroerd toen ik zag dat de prachtige magnoliaboom verderop in bloei staat. Dat had ik gemist! Zo fijn buiten, bewegen, uit mijn hoofd in mijn lijf. Ik werd weer fris en voelde me fijn. Heb jij de gelegenheid zoiets te doen? Kan je naar buiten? Wellicht kan je mijn 5 Tips bij stress juist ook nu gebruiken. Blijf vertrouwen dat dit ook mooie dingen brengt 💕✨. Ik wens je een vernieuwende, gezonde tijd!


Reageren is niet mogelijk